خبر | روزنامه شماره 5811 (2024)

آرشیو روزنامه شماره ۵۸۱۱ دنیای اقتصاد

  • خط مستقیم ارتباطی میان ایران و آمریکا

    دنیای‌اقتصاد: الجزیره در تحلیلی از روابط ایران و آمریکا و معامله تبادل زندانیان نوشت: منتقدان استدلال کرده‌اند که ایالات متحده با موافقت معامله مبادله زندانیان به باج‌خواهی ایران تن داده است. پریانکا شانکار ۲۶ اوت در الجزیره نوشت: اوایل ماه جاری، پس از بیش از دو سال مذاکره پشت درهای بسته، ایالات متحده و ایران بر سر یک معامله مبادله زندانیان به توافق رسیدند که پس از اجرای آن، تهران پنج شهروند ایرانی-آمریکایی را در ازای آزادی چند ایرانی زندانی در آمریکا و دسترسی به میلیاردها دلار وجوه مسدود‌شده آزاد خواهد کرد. با این حال سوالاتی در مورد اینکه چرا این معامله تنها در شرایط کنونی اتفاق می‌‌‌افتد، مطرح است. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که این توافق با هیچ جنبه دیگری از سیاست واشنگتن در قبال ایران ارتباطی ندارد و تنها بر آزادی شهروندان و ساکنان آمریکایی که به‌‌‌صورت اشتباه در تهران بازداشت شده‌‌‌اند، تمرکز دارد. اما وزارت امور خارجه گفته است که بخش جدایی‌ناپذیر اجرای این توافق اکنون دسترسی به ۶ میلیارد دلار از وجوه مسدودشده این کشور در کره‌جنوبی است.

  • ‌برندینگ سیاسی از وزیر تا نماینده

    دنياي اقتصاد-بهناز جلالي پور: امروز سیاست در جهان را با بازاریابی‌اش می‌شناسند و بازیگران این عرصه تلاش می‌کنند از طریق ابزارهای مختلف در میان افکار عمومی مخاطب بیابند و در زمان لازم از اعتبار اجتماعی و سیاسی خود برای کسب و افزایش قدرت استفاده کنند. شاید به همین دلیل هم باشد که فعالان سیاسی چه در خارج و چه در ایران برای فتح قله‌های موفقیت به برندینگ سیاسی روی آورده‌اند. با این حال همه آنها در این سطح به موفقیت نمی‌رسند و بیشتر به سلبریتی‌ها یا اینفلوئنسرهای سیاسی تبدیل می‌شوند.

  • تهران و واشنگتن به فکر جانشین برجام

    دنیای‌اقتصاد: تقریبا یک سال پیش در چنین روزهایی ایالات متحده و ایران در مورد آنچه «متن نهایی» برای احیای مجدد توافق هسته‌‌‌ای عنوان شده بود، تبادل نظر کردند. اما امروز دیگر چنین متنی وجود ندارد. المانیتور در گزارش تحلیلی نوشته است: تحلیلگران درباره چشم‌‌‌انداز مسائل مورد اختلاف بین ایران و آمریکا در سال ۲۰۲۴ معتقد هستند که دولت بایدن به جای تلاش برای مذاکره بر سر یک توافق جدید که شامل اعطای کاهش قابل‌توجه تحریم‌‌‌ها به تهران در طول یک سال انتخاباتی باشد، قصد دارد برنامه هسته‌‌‌ای ایران را از طریق یک تفاهم نانوشته کنترل کند. علی واعظ، مدیر پروژه ایران گروه بحران بین‌المللی، گفت: «هدف تفاهم است نه توافق.» اما نزدیکی به انتخابات ایالات متحده باعث می‌شود که این تعامل دیپلماتیک چندان سازنده نباشد. دولت آمریکا در حال حاضر به دلیل توافقی که برای بازگرداندن پنج زندانی آمریکایی با ایران منعقد کرده، مورد انتقاد جمهوری‌خواهان قرار گرفته است. بر اساس این توافق، واشنگتن دسترسی تهران به حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی‌‌‌های بلوکه‌‌‌شده‌‌‌اش در کره‌جنوبی را امکان‌پذیر کرده است. البته این پول‌‌‌ فقط تحت نظارت آمریکا و برای خریدهای بشردوستانه می‌تواند استفاده شود.

  • رئیس بانک بریکس به ایران می‌آید

    ایسنا: مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در حاشیه نشست سران بریکس در آفریقای جنوبی با خانم دیلما روسف، رئیس بانک توسعه نوین (بانک بریکس) دیدار و گفت‌‌‌وگو کرد. در این دیدار دو طرف فرآیند پیوستن ایران به این بانک را مورد تبادل نظر قرار دادند. معاون وزیر خارجه با اشاره به شروع گفت‌‌‌وگوها برای پیوستن ایران به بانک توسعه نوین در سال ۲۰۱۷، آمادگی کشورمان برای از سرگیری و سرعت بخشیدن به این گفت‌‌‌وگوها را اعلام کرد. خانم روسف نیز با تبریک عضویت ایران در بریکس از پیوستن کشورمان به بانک بریکس استقبال و حضور ایران در این بانک را موجب ارتقای قدرت و موقعیت بین‌المللی این بانک دانست. در این دیدار طرفین نمایندگان خود برای پیگیری عضویت جمهوری اسلامی ایران در بانک توسعه نوین را تعیین کردند. بانک توسعه نوین در سال ۲۰۱۵ توسط ۵ کشور عضو بریکس یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی با سرمایه ۱۰۰ میلیارد دلار ایجاد شد.

  • ادامه همکاری‌‌‌های نظامی روسیه با ایران

    ایسنا: سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌‌‌وگو با خبرگزاری ریا نووستی به برخی گزارش‌‌‌های رسانه‌‌‌ها مبنی بر اینکه واشنگتن با تکیه بر ادعاهای بی‌‌‌اساس خود درباره استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران علیه اوکراین از تهران خواسته است تا فروش این هواپیماهای بدون سرنشین به مسکو را متوقف کند، واکنش نشان داد. بنابر گزارش رویترز، سرگئی ریابکوف در پاسخ به سوالی درباره این گزارش‌ها تاکید کرد همکاری نظامی ایران و روسیه تسلیم فشارهای ژئوپلیتیک نخواهد شد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: «هیچ تغییری در این زمینه وجود نخواهد داشت و همکاری با ایران ادامه دارد. ما کشورهایی مستقل هستیم و تسلیم دیکته‌‌‌های آمریکا نمی‌‌‌شویم.»این در حالی است که ایران موضوع فروش پهپادها به روسیه را بی‌‌‌ارتباط به جنگ اوکراین و در چارچوب روابط دفاعی تهران-مسکو عنوان و تاکید کرده است که ایران تنها تعداد محدودی پهپاد ماه‌‌‌ها پیش از آغاز جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است.

  • وزارت خارجه؛ دستگاه برگزیده ملی

    تسنیم: هجدهمین جشنواره شهید رجایی و مراسم تجلیل از دستگاه‌‌‌های برتر دولتی با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌‌‌جمهور کشورمان روز شنبه ۴ شهریور در سالن اجلاس سران برگزار شد. در این مراسم جایزه دستگاه برگزیده در سطح ملی از میان ۲۵ دستگاه ارزیابی شده در سطح وزارتخانه‌‌‌‌‌‌ها و سازمان‌های مستقل زیر نظر رئیس‌جمهور به وزارت امور خارجه ایران داده شد. این جایزه توسط رئیس‌جمهور به حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان تقدیم شد.

  • طالبان عکاس ایرانی را آزاد کرد

    ایسنا: بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان اعلام کرد که محمد حسین ولایتی، عکاس خبرگزاری تسنیم ایران شامگاه گذشته آزاد شده است.به گزارش آریانانیوز، پس از اینکه خبر بازداشت محمدحسین ولایتی عکاس تسنیم منتشر شد مقامات کشور و سفارت ایران در افغانستان اعلام کردند که این موضوع را پیگیری می‌کنند.

  • نیویورک‌‌‌تایمز: ایران دیگر منزوی نیست

    دنیای‌اقتصاد: نیویورک‌تایمز در گزارش تحلیلی درباره عضویت ایران در گروه بریکس، آن را نقطه اوج ماه‌‌‌ها فعالیت دیپلماتیک تهران دانست و تاکید کرد: موفقیت‌‌‌های اخیر ایران در عرصه سیاست خارجی به این کشور اهرمی در برابر آمریکا می‌دهد. نیویورک‌تایمز در گزارش ۲۵ اوت نوشت: ایران یکی از شش کشوری است که در نشست روز پنج‌شنبه سران کشورهای عضو بریکس در آفریقای جنوبی از آنها دعوت شد تا به این گروه بپیوندند. دعوت از این شش کشور نشان‌دهنده هیچ‌گونه انسجام سیاسی نیست، مگر اینکه تاکید‌کننده تمایل آنها به تغییر شکل سیستم مالی و حاکمیت جهانی کنونی به سیستمی باشد که متنوع‌‌‌تر و کمتر تابع سیاست آمریکا و قدرت دلار است.

  • ایران و آمریکا به گفت‌وگوهای جامع نیاز دارند

    دنیای‌اقتصاد: حسین موسویان، دیپلمات پیشین ایرانی در مصاحبه‌‌‌ای با تلویزیون تی‌‌‌آر‌‌‌تی، در خصوص توافق اخیر بین ایران و آمریکا نظرات خود را بیان کرد. دراین مصاحبه علاوه بر موسویان، لارنس ویکرسون رئیس دفتر کالین پاول وزیرخارجه پیشین خارجه آمریکا و علی واعظ از گروه بین‌المللی بحران نیز حضور داشتند. موسویان در مورد توافق اخیر بین ایران و آمریکا گفت: «این توافق در راستای سیاست فعلی دولت بایدن راجع به ایران است که مبتنی بر «نه برجام، نه بحران» است. دولت آقای بایدن گفته که فعلا قصد احیای برجام را ندارد اما مایل به تشدید بحران و تشنج در روابط با ایران هم نیست. بنابراین توافق فعلی جهت کاهش بحران در روابط است که گامی است مثبت.»

  • نفی یا بزرگنمایی بریکس اشتباه است

    حسین جابری انصاری معاون سابق عربی آفریقای وزارت خارجه در توییتی نوشت: دعوت از ایران (و ۵ کشور دیگر) برای عضویت کامل در بریکس از آغاز ۲۰۲۴، موفقیتی برای ایران و مایه خشنودی همه علاقه‌مندان به منافع ملی و رشد و تعالی ایران است. نفی این موفقیت آشکار یا بزرگنمایی درباره آثار مثبت آن، اشتباه است. مسائل سیاست خارجی نباید موضوع جدال‌های زیانبار جناحی باشد.

  • بوی خوش از اوضاع جهان می‌آید

    محمد کشاورزاده سفیر سابق ایران در چین در توییتی نوشت: دعوت از ایران برای عضویت در بریکس موفقیت بزرگی در روابط خارجی کشورمان است. اولین حضور ایران در اجلاس سران بریکس که در دوره ریاست چین و به‌صورت مجازی در سال گذشته انجام شد در واقع زمینه‌ساز موفقیت امروز بود.حضور در سازمان همکاری شانگهای و بریکس فضای دیپلماتیک را تلطیف خواهد کرد.

  • بریکس به مذاکرات احیای برجام اضافه شود

    علی الشهابی تحلیلگر سعودی نزدیک به خاندان حاکم در توییتی نوشت: برای مصر، عربستان سعودی و به‌ویژه امارات، پیوستن به بریکس به این معناست در حالی که آنها با آمریکا و غرب همکاری می‌کنند، با روسیه و چین نیز همکاری می‌کنند و غرب تنها باید این موضوع را بپذیرد. شاید مشارکت این کشورها در برجام واقعا به نفع ایالات متحده و غرب باشد. شاید آنها حداقل بتوانند از تبدیل بریکس به گروهی کاملا متخاصم با غرب توسط مسکو، پکن و تهران جلوگیری کنند - و این چیزی است که دیپلماسی غربی باید[به آن] تشویق شود.

  • ژئواکونومیک جانشین ژئوپلیتیک

    نورنیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در توییتی نوشت: عضو جدید ‎بریکس از سه قاره آمریکا، آسیا و آفریقا به این گروه اضافه شدند. اکنون ۴۵درصد جمعیت و بیش از ۳۰درصد تولید ناخالص جهان عضو آن هستند. فروپاشی نظم گذشته که مبنای آن رقابت‌‌‌های ژئوپلیتیک بود و شکل‌‌‌گیری نظم جدید بر پایه همکاری های ژئواکونومیک در نظم آینده جهان آشکارا دیده می‌شود.

  • نباید اشتباه ایران در مورد عربستان تکرار شود

    آرون دیوید میلر تحلیلگر و مذاکره‌کننده سابق آمریکایی در توییتی نوشت: نگرانی‌های اشاعه هسته‌ای ایالات‌متحده باید بر عادی‌سازی اسرائیل و عربستان اولویت داشته باشد. همه ما حق غنی‌سازی ایران را پذیرفته‌ایم (ای کاش می‌توانستیم آن را پس بگیریم). ما نباید با انجام همین کار با ریاض مشکل را پیچیده کنیم.

  • عکس روز - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵

    گردوخاک شدید در گرگان / تسنیم

  • یاسمین، آرتمیس را به فضا برد

    یاسمین مقبلی به عنوان فرمانده فضاپیمای آرتمیس-۷ روز گذشته همراه با سه همکار خود راهی فضا شد. یاسمین مقبلی، نخستین ایرانی‌تباری است که به عنوان فضانورد ناسا انتخاب شده است. این چهار فضانورد قرار است به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفته و ماموریتی را آغاز می‌کنند که انتظار می‌رود بیش از شش ماه طول بکشد. یاسمین مقبلی پس از انوشه انصاری (انصاری در سال ۲۰۰۶ از ایستگاه فضایی بین‌المللی بازدید کرد)، دومین ایرانی ـ آمریکایی خواهد بود که به فضا سفر می‌کند.‌/ خبر‌آنلاین‌/ تسنیم

  • ساختمان سفید - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵

  • راهبرد - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵

  • عدلیه - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵

  • اردشیر زاهدی به دادم رسید

    رضا نیازمند: اردشیر زاهدی یک مرتبه دیگر هم به داد من رسید. وقتی در سازمان گسترش بودم. ساختمان مدرسه فنی ماشین‌سازی تبریز تازه تمام شده بود و شاگردان مشغول تحصیل شده بودند که از تبریز به من تلفن شد. از اداره نظام وظیفه آمدند و همه شاگردان را بردند سربازخانه چون همگی مشمول بودند. فوری رفتم اداره نظام وظیفه. رئیس بسیار بداخلاقی داشت. هرکاری کردم حاضر نشد این بچه‌ها را رها کند. هرچه فکر کردم عقلم به جایی نرسید. شاه هم در مسافرت آمریکا بود. گفتم بروم سراغ اردشیر (که وزیر خارجه بود) بلکه فکری به نظر او برسد. به دفتر او رفتم و گفتم اگر این بچه‌ها خلاص نشوند تمام برنامه ما خراب می‌شود و کارخانه هنگام افتتاح کارگر نخواهد داشت. گفت دستگاه تلفن و تلکس من در اختیار توست برو به علم که همراه شاه است گزارش کتبی بده تا به عرض برساند شاید مشکل تو حل شود. رفتم اتاق تلکس و شرح واقعه را به علم که در واشنگتن بود گزارش دادم. نامه فوری تلکس شد. طرف در واشنگتن گفت در انتظار جواب باشید. شاه و علم مشغول صبحانه خوردن هستند.

  • دکه - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵

    عضویت ایران در بریکس خبر مشترک صفحه اول روزنامه‌های امروز کشور بود. هم‌میهن در تیتر یک خود به میزان تحقق شعارهای ابراهیم رئیسی پرداخت و نوشت: ساخت ۴ میلیون مسکن را اگر وعده اول دولت رئیسی ندانیم اما قطعا یکی از برجسته‌ترین شعارهای انتخاباتی او بود. این هدف آن‌قدر از واقعیات دور و به شعار نزدیک بود که سال اول هیچ عملکردی در این حوزه ثبت نشد. سال دوم مسوولان دولت که این همه نقد را تاب نمی‌آوردند ابتدا اعلام کردند: «نگفتیم سالی یک میلیون. گفتیم در چهار سال، چهار میلیون مسکن می‌سازیم.»

  • سایه روشن - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵

آرشیو اخبار خبر آرشیو روزنامه شماره ۵۸۱۱ دنیای اقتصاد

خبر | روزنامه شماره 5811 (2024)
Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Neely Ledner

Last Updated:

Views: 6389

Rating: 4.1 / 5 (62 voted)

Reviews: 85% of readers found this page helpful

Author information

Name: Neely Ledner

Birthday: 1998-06-09

Address: 443 Barrows Terrace, New Jodyberg, CO 57462-5329

Phone: +2433516856029

Job: Central Legal Facilitator

Hobby: Backpacking, Jogging, Magic, Driving, Macrame, Embroidery, Foraging

Introduction: My name is Neely Ledner, I am a bright, determined, beautiful, adventurous, adventurous, spotless, calm person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.